Kakaobönans julblogg 25/11

Nu har jag fått skäll igen, av sonen, för att jag aldrig bloggar. Det är ju bara att skriva nåt, sa han, så då får jag väl göra det då.

Det här tiden på året brukar jag ändra om lite och köra julblogg här. Döper alltid de inläggen till Kakaobönans julblogg så ni som redan är less på allt vad jul heter eller inte vill läsa kan låta bli om ni vill.

Just idag tänkte jag tipsa om de godaste saffransbullarna. Många är vi som redan bakat lussekatter/saffransbullar och ytterligare många som kommer göra det nu till första advent som ju är kommande söndag. Förra årets bullar var super men dessa var ännu mer super och jag har tagit receptet från senaste Buffé. Vill ni ha ett superrecept så finns det här. Jag bytte dessutom ut vetemjölet mot vetemjöl special som jag tycker ger ännu bättre bullar. Ja, sen gör ju jag inte lussekatter annat än till Lucia. Dessa har jag gjort som ”vanliga” bullar och fyllt med smör, strösocker och vaniljsocker. Sååå goda!

IMG_2879

Jag har alltid innan bakat saffransbröd med kesella. Nu hade jag inte det i och faktum är att det inte alls behövs om man använder detta recept. Kesellan gör ju att man behöver tillsätta mer mjöl och ju mer mjöl destu torrare bullar. Hemligheten här är att smöret inte är smält samt den långa jästiden.

Om ni provar detta recept får ni gärna återkomma med vad ni tycker.

Ha nu en härlig måndag så hörs vi snart igen!

Puss, kram och Kärlek

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 26år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 24 och dottern är 22 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kakaobönans julblogg 25/11

  1. sahrabunner skriver:

    Funderade på det receptet och nu har jag bestämt mig. Kör aldrig kesella. Tycker inte de blir saftigare av det. Kram

  2. Channal skriver:

    Älskar bilden från ditt kök som var i en tidning för några år sedan! Du är jul för mig! En underbar tid! Jag älskar julen!

    De bullarna ska jag testa! Jättefina❤

    KRAMAROM!! Anna

  3. Tina skriver:

    Ååå vad kul att du är tillbaka vännen o jag som älskar julen vill läsa allt om din jul. Här är redan en omgång lussekatter uppätna så snart dags att baka omgång två. Kramisar Tina

  4. Anncathrine skriver:

    Hej Pia!

    Läste också det lussebrödsreceptet i Buffé, klippte ut det och ska prova på söndag. Roligt att höra att det blev bra, nu håller jag tummarna att det blirt det för mig också!

    Ha det så gott
    Kramar Anncathrine

Lämna en kommentar