Matdags!

Tips på god och bra mat verkar populärt och är enligt mig alltid bra. Här kommer då ett tips på en god köttfärsgratäng som jag gjorde igår. Går att servera med ris eller bara med en sallad om man vill skippa kolisar.

Till en gratängform behövs:

1 kg nötfärs, 2 paprikor, 1 gul lök, 3 vitlöksklyftor, 2 paket bacon, riven ost (jag hade Västerbotten), 3 msk chilisås, 1 tsk sambal oelek, 1 aubergine eller tomat, 3 ägg, 1,5dl grädde och 1,5dl mjölk, kryddor efter tycke och smak (jag hade chiliflakes, salt, peppar och chilipeppar).

Stek baconet och ställ åt sidan (jag låter mitt rinna av på ett hushållspapper). Skär paprika och lök och skala och riv vitlöken. Fräs vitlök och chiliflakes i lite olja (jag tog ca 1/5 liten tsk chiliflakes) och tillsätt paprika och lök. Stek köttfärsen och ha i chilisås, sambal, paprika/lök, bacon och kryddor och smaka av köttfärsröran. Lägg hälften av köttfärsröran i en gratängform och strö på lite riven ost. Tillsätt resten av köttfärsen. Skär en tomat eller aubergine i skivor och lägg på gratängen. Strö på ost. Blanda äggstanningen och häll över gratängen. In i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min tills äggstanningen är fast.

Jag serverade min gratäng med ris, för de som ville ha, och en sallad gjord på isbergssallad, rivna morötter, paprika, tomat, gurka, avocado, röd lök och solroskärnor. Det var mums!

Älskar mina fina skålar och formar från Gerbera. Blir så mycket roligare att laga och servera mat om man har fina pryttlar, eller vad tycker du?!

Är det förresten nån som testat laxen jag tipsade om än??

Hoppas ni har en bra tisdag!  //  Kram

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 26år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 24 och dottern är 22 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Matdags!

  1. justlikeacat skriver:

    Vad fin den såg ut!
    Ja det är roligare att laga mat om man har fina saker hemma 🙂
    Och nej jag har inte provat laxen men det är roligt att kika in hos dej och få inspiration!

  2. Channal skriver:

    MUMS så GOTT! Fin rosa gratängform och vacker lila skål! Gerbera har så mycket snyggt! Monica Ahlberg visar ofta sin mat i deras keramik!

    En färgglad sallad är pricken över i:t!

    KRAM Anna

  3. Majvors Memoarer skriver:

    Ser verkligen smaskens ut. Ja vi äter ofta på mina Mateustallrikar, även till vardags och serverar i fina skålar, det gör njutningen så mycket större!

  4. Freja skriver:

    Ohh, smaskigt! Vi gillar köttfärsrätter så den här ska jag definitivt testa!

  5. ulli skriver:

    Oh ja vackra formar och pryttlar i köket är väldigt trevligt!
    Lät mycket gott!
    Allt är bra, har kompledigt denna vecka.

Lämna en kommentar