Kakaobönans julblogg den 19 december

Måndag den 19 december idag och bara få dagar kvar till julafton.

Känner att jag har läget under kontroll och det är ju alltid skönt.

Det jag däremot inte har någon som helst kontroll på är min förkylning. Fy attan vad jag är snorig och hostig. Har tom varit tvungen att ta nässpray för att öht kunna andas. Jag verkligen hatar nässpray. Det gör ont i näsan, det kliar och sticks och det tar ännu längre tid att bli frisk (får jag för mig iaf). Men, ibland har nöden ingen lag så nässpray, näsdukar och halstabletter fick bli mina följeslagare till jobbet idag. Har ju inte någon feber och då är man ju inte sjuk, eller…??

Har inte orkat att göra så där jättemycket i helgen då men lite julgodis slängde jag ihop igår. Såg på Nyhetsmorgon i lördags och då gjorde Roy Fares en fudge med karamelliserad mandel som jag bara var tvungen att prova. Ni hittar receptet här. Utfärdar en liten varning bara för de var farligt goda.

Jag började med att rosta mandel som jag sedan karamelliserade. Man kan nog använda vilken typ av nötter som helst men jag tog färdigskållade mandlar, lätt och gott!

img_0117

Sen blandade jag kondenserad mjölk, mjölkchokladen (sjukt mycket) och smör i en kastrull och lät allt smälta samman på svag värme. Hackade mandeln och rörde ner i chokladsmeten. Ner i en form och så på med lite flingsalt. OMG!!

img_0118

img_0123

Det som ser ut som vattendroppar är flingsaltet som smält. Kanske bättre att strö på det precis innan servering.

Gjorde även ett brasilianskt julgodis som också är galet gott och plättlätt. Hade en kollega som var från Brasilien och hon visade mig detta. Det är något som alltid finns på deras kalas och fester. Det heter Brigadeiros och är även de baserade på kondenserad mjölk.

Till en sats behövs 1 burk kondenserad mjölk, 50 gram smör, 2-3 msk kakao och ett kryddmått salt.

Häll alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka upp på hög värme. Rör hela tiden. När smeten börjar tjockna så sänker du värmen till medel och fortsätter koka och röra. När smeten liksom släpper från kastrullen och man kan göra en bana i mitten av smeten är den klar. Du kommer fatta vad jag menar när du gör den. Det tar ca 7-8 minuter. När smeten är färdigkokt ska den hällas i en form och ställas kallt minst 2 timmar. När smeten kallnat rullar man kulor som rullas i chokladströssel. Jag använder engångsplasthandskar när jag rullar för då går det lätt och jag blir inte så kladdig. Förvaras kallt. Godast att äta kalla också.

img_0122

Sådär ja, då fick ni tips på lite smarrigt julgodis att sätta tänderna i.

Puss, kram och Kärlek

 

 

 

 

 

 

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kakaobönans julblogg den 19 december

  1. Millans Värld skriver:

    När barnen var mindre gjorde jag mer julgodis.
    I år blir det bara mozartkulor och jag gissar på att det är Mini som gör dem.

    Kram

  2. Channal skriver:

    Mums så gott! tack för receptet!
    Jag önskar Dig och din familj en riktigt, riktigt God och mysig jul!

    KRAM Anna

  3. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt 2017.
    Kram Pia

Kommentera

