Kakaobönans julblogg den 7 dec

God Morgon!

Alltså, jag suger verkligen på det här med att blogga. Jag glömmer bort…

Aja, nu är jag här i alla fall.

Vet ni?! Min morgon började så himla bra! Jag kollade Instagram och det första jag får upp är att jag vunnit en utlottning. Ihhhh! Så himla glad blev jag! Tänk att få en sån överraskning direkt på morgonen, en underbar start på dagen.

Det är fina, fina @blommigarutan som den här gången lottade ut en jättefin hamamhandduk. Har länge varit sugen på just en sån och eftersom vi åker till varmare breddgrader i vinter så kommer den ha en given plats i resväskan. Blommiga Rutan har även en webshop med hur mycket fint som helst. En jätte, jättemysig fysisk butik i Södertälje och ägarinnan Anncathrine är lika mysig hon. Du kommer till webshopen här!

Nu till nånting helt annat. I mitt förra inlägg la jag upp en massa bilder på mat. Det kom önskemål om receptet på Räkcheesecaken. Ett tips om ni vill ha något lite annat på julbordet kanske? Den är lätt att göra och mycket god! Jag har hittat receptet hos Jennys Matblogg. I receptet står det att man ska använda 5 gelantinblad. Då jag inte är så förtjust i att använda gelantin (vet inte varför egentligen…) så har jag gjord den utan eller så har jag använt en mindre mängd, 3st. Gelantinet gör ju så att den blir lite fastare så vill man skära fina bitar så är det bra men det går som sagt bra utan också.

Det här behöver du till denna räkcheesecake :
250 gram Kavring ( eller annat mörkare bröd)

100 gram smält smör

Fyllning till räktårta : 
5 gelatinblad
400 gram phialdelphiaost
3 dl creme fraiche 34 %
1 rödlök finhackad
1 burk med röd kaviar / stenbitsrom
500 gram räkor med skal
2- 3 msk finhackad färsk dill
1 – 2 msk nypressad citronsaft
salt & peppar

Dekorera med ägg räkor dill eller lite vad du tycker passar fint.

Gör din räkcheesecake så här :
Mixa brödet i mixer – det funkade lika bra med stavmixer- smält smöret i en kastrull och blanda i brödsmulorna. Rör tills det det blir lite degigt, fördela ut i en form med avtagbara kanter ( cirka 24 cm) platta till och ställ kallt. Lägg sedan gelatinbladen i kallt vatten i cirka 5 minuter. Under tiden rör du ihop creme fraiche, philadelphiaost, Finhacka löken ( en halv om det är en större lök ) och skala och hacka räkorna. Rör ner detta i creme fraiche smeten, och vänd sedan ner finhackad dill, citron och romen. Smaka av med salt & peppar.  Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält på svag svag värme – tills alla har smält samman. Vänd ner och rör om i smeten tills de är väl blandat.  Fyll på smeten över kavringsbotten och ställ kallt i minst fem timmar eller gärna över natten.

Precis innan servering dekorera den med räkor, ägg eller vad ni tycker om.

rakcheesecake

Bild lånad från Jennys Matblogg

Nu är det dags att ta tag i den här dagen.

Ha en underbar dag!

Puss, kram och Kärlek

 

 

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

