Måndagsblues

Fast det just inte händer nåt särskilt så springer tiden iväg. Inget jag deppar över såhär i tråkjanuari, tiden får gärna springa iväg så det blir varmare och ljusare snart. Jag veeeet att det är långt kvar innan vi är där men önska måste man väl få?!

Den här helgen har jag haft två mysiga dagar där jag umgåtts med mina barn. Sonen som är 22 och utflyttad hade jag shoppingdejt med i lördags. Han fick lite presentkort både när han fyllde år och i julklapp. Jag har frågat flera gånger om han köpt sig jeans än, vilket han är/var i stort behov av och en del av presentkorten gällde för. Då är han så gullig så han tycker att mamsen ska med och vara smakråd. I lördags blev det så av. Två par jeans, några t-shirts, en skjorta och två par skor blev resultatet. Billigt att shoppa när man har presentkort ju. Mamman, hon köpte två bh:ar som hon behövde. Lite lunch hann vi med också.

Igår var det min och Hannas dag. Jag fick biljett till Cabaret på Stadsteatern av henne när jag fyllde år och igår var det dags att gå. Jag har sett Cabaret två gånger innan men i olika uppsättningar så varje gång känns ju ny. Hanna hade inte sett den förut.

Handlingen i korthet

”Willkommen, bienvenue, welcome!” Så börjar musikalen Cabaret där Sally Bowles är den stora stjärnan på Kit Kat Club i ett Berlin som 1931 befinner sig i politiskt kaos. Nazisterna mobiliserar sig och kastar en mörk skugga över hela Tyskland. Men på Kit Kat Club är det cabaret och varieté som gäller och där finns det plats för alla. Hit kommer Cliff, en ung amerikan med författardrömmar. Snart möter han den excentriska nattklubbssångerskan, Sally Bowles. På nattklubbens scen regerar även Conferencieren. Han ser allt, hör allt och kommenterar allt, ofta burleskt, groteskt, ironiskt men ibland sorgset, medlidande, uppfordrande.Tack vare Sally möter Cliff människor och miljöer han tidigare bara drömt om. Det är fest och nöjen, dekadens och frigjord utlevelse. Sally vägrar att se problem, och hennes livsbejakelse smittar av sig på Cliff. Men nazisternas stöveltramp växer sig allt starkare. Folk i deras omgivning drabbas av den alltmer förhärskande intoleransen och snart drabbas de även själva. De kan inte längre blunda. I kulisserna hörs marschsteg. En annan tid är på väg.

Cabaret är en av världens mest spelade musikaler med musik som ”Willkommen”, ”Money makes the world go around”, ”Mein Herr” och titelsången ”Cabaret”. Cabaret är en amerikansk musikal från 1966 av Fred Ebb och John Kander, med manus av Joe Masteroff. Handlingen bygger på Christopher Isherwoods bok ”Farväl till Berlin” från 1939, en självbiografisk skildring från Berlin strax efter 1930.

I rollerna såg vi bl a Sarah dawn Finer, Linus Wahlgren, Lill Lindfors, Johan Rabaeus och Robert Fux. Alla var klockrena i sina gestaltningar. En föreställning jag varmt kan rekommendera.

Det var en riktigt mysig helg med mycket umgängestid med mina hjärtan ❤

Sköt om er och hoppas ni får en fin start på veckan!

Puss, kram och Kärlek

hjärta

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Måndagsblues

  1. Anncathrine skriver:

    Hör att du haft en toppenhelg! Så himla mysigt att göra saker tillsammans med sina barn!
    Cabaré har jag sett en gång, tyckte också att den var bra, tror att det var med Petra Nielsson.

    Kram Anncathrine

  2. Låter som en toppenhelg tycker jag!
    Kram

  3. njurtanten skriver:

    Vilken härlig helg, underbart att hitta på saker med barnen. Kram J

  4. Alltid mysigt att hitta på något tillsammans med sina barn.
    Kram Pia

  5. Channal skriver:

    Tiden springer verkligen iväg! Snart är januari förbi och idag var det som vår ute. Cabaret har jag sett två gånger på Östgötateatern. En gång på 70-talet med skolan och en gång för ett par år sedan med Petra Nielsen. Riktigt bra! Minns när jag såg Bob Fosses filmatisering med Liza Minnelli. Underbar!

    KRAMAR Anna

Kommentera

