Budapestrulle/stubbe

Fick en fråga om det var svårt att göra egen Budapestrulle efter jag la upp mitt förra inlägg och även önskan om recept.

Sahra, och ni andra som undrar, det är inte svårt och det är så värt det!

Jag hittade mitt recept här. I ursprungsreceptet kokas egen vaniljkräm men det gjorde inte jag utan jag körde på pulver som man rör ut i kall mjölk. Jag hade mandarinklyftor i min men det är även gott med hallon eller jordgubbar. Till hallon är det super att även ha i kakao i botten så det blir en chokladstubbe.

Obs, viktigt att spritsa ut smeten i längder så den inte spricker när den ska rullas ihop sen.

Jag varken rostade eller skalade mina hasselnötter men det gör man som man vill.

Här kommer receptet

Receptet är ursprungligen Jan Hedhs och Olof Viktors café.

Rullbar maräng

100 g rostade och skalade hasselnötter

90 g (1 dl) strösocker

10 g (1 msk) vaniljsocker

70 g (1 1/4 dl) maizenamjöl

200 g (knappt 7 st) äggvitor

15 g (1 msk) citron

200 g (2 1/4 dl) socker

Fyllning

250 g vaniljkräm

350 g (3 1/2 dl) vispgrädde (fetthalt 40%)

250 g mandarinklyftor (eller färska hallon)

florsocker att pudra över

  1. 50 g mörk choklad

Gör så här:

Rosta och skala hasselnötterna.

Sätt ugnen på 180 grader.

Mixa samman rostade nötter, strösocker, vaniljsocker och maizena till ett pulver. Jag brukar mala nötterna i en mandelkvarn och blanda med socker och maizena.

Vispa äggvita på medelhastighet med saft av 1 citron och 50 g strösocker.

Tillsätt resterande 150 g socker under ständig vispning till en fast maräng.

Vänd ner det mixade pulvret i marängen.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och spritsa maränglängder bredvid varandra på längden till en sammanhängande botten.

Grädda i 20 minuter. Öppna ugnsluckan då och då för att lufta ugnen. När marängen känns fast men fortfarande fjädrar tillbaka och är gyllenbrun är den färdiggräddad. Gräddas den för länge spricker den vid rullningen. Låt kallna på galler.

Fyllning:

Koka vaniljkrämen eller rör ihop en kall kräm.

Vispa grädden till ett fast skum i en kyld bunke.

Blanda vaniljkräm och grädde.

Montering:

Vänd bottnen upp och ned på ett bakplåtspapper och ta bort det papper som den gräddats på. Stryk över fyllningen och fördela mandarinklyftorna/hallonen.

Rulla samman till en spänd rulle med hjälp av bakplåtspappret.

Lägg rullen i frysen i 30 minuter.

Pudra över florsocker. Skär rullen i bakelser. Om du vill kan du dekorera med spritsad choklad.

IMG_6203

Som ni ser dekorerade jag min rulle med spritsat mörk choklad, grädde, cest från apelsin och Romerska bågar.

Puss, kram och Kärlek

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Budapestrulle/stubbe

  1. sahrabunner skriver:

    Tack gulle. Med lite hjälp av sonen ska jag nog få till en budapestare. Kram

  2. Channal skriver:

    Länge sedan jag gjorde en rulltårta och budapestbakelse är något extra! God o fin.

    Trevlig helg o kram! Anna

  3. Anncathrine skriver:

    Grattis i efterskott! En liten fågel viskade ju att du fyllde år…
    Ser verkligen gott ut, men, ojojo tror att det är för avancerat för mig tyvärr. Får vara glad om jag lyckas svänga ihop en äppelkaka.
    Ha det så gott
    Kramar Anncathrine

  4. Herregud den där borde ju va med varningsskylt haha för mycket mmmmmm

    Idag är det Inredningsmisstag att undvika på bloggen:)

    Ha en fin ny vecka !

    LOVE Maria

Kommentera

