Kakaobönans julblogg 3 december

Pepparkakor!

Jag älskar peppisar och ändå äter jag det nästan bara kring jul. Dem finns ju året om men vissa saker hör vissa tider till och så tycker jag det är med pepparkakor.

Hemma hos oss både bakar vi och köper färdiga. Jag och barnen (fast dem är stora nu) bakar alltid egna pepparkakor men innan det bakas köps det mängder med färdiga också.

En av de allra godaste pepparkakorna tycker jag är dem från Arbrå Ångbageri. Dem har jag ätit så länge jag minns och långt innan dem blev trendiga och finns i inredningsbutiker. Jag har nämligen halva släkten boende i Arbrå. Numera har bageriet flyttat till Bollnäs och där har jag ju också släkt. Förr köptes peppisarna i stora runda plåtburkar. Det jag tycker är lite synd nu det är att det är burken som kostar pengar, visst det är jättefina burkar men det är ju kakorna man vill åt! Såg faktiskt att det går att köpa refillkakor nu…

Den här fina fick jag av käraste kusin sist dem var och hälsade på

IMG_4586

Så här står det på Arbrå Ångbageris hemsida:

Ett gott sätt att bli snäll på

Sedan 1892 har snällheten regerat i södra norrland. Folk i grannsocknarna var förbryllade. ”Snäll?” fnös man. ”Det är korna också”. Och ja, till och med korna var snällare än vanligt – nästan så snälla så att de mjölkade sig själva. En dag kom en man från storstaden och ville inte ge sig av förrän han tagit reda på hemligheten bakom snällheten. I flera veckor smög han omkring på gårdarna och tillslut hittade han den: Varje måltid avslutades med en pepparkaka – till och med för korna.

Är historien sann? Det är en hemlighet vi behåller för oss själva. Men vi kan i alla fall avslöja så pass mycket att vi på Arbrå Ångbageri är mycket måna om vår historia. Det är därför vi fortsätter att producera pepparkakor med bra råvaror, utan transfetter och konserveringsmedel och nyligen handplockade från en ugnsvarm plåt ned i burken av två glada bagarinnor.
Och visst tror vi på att pepparkakor gör dig snäll.
Vissa behöver kanske bara en, medan andra behöver en hel burk…

Nå, tror ni på att man blir snäll om man äter pepparkakor?

Så här äter jag helst mina. En hel trave tillsammans med ett glas iskall lättmjölk, mums!

IMG_4585

Hur äter du dina?

Om jag inte har hembakta eller Arbråpepparkakor är mina favoriter Nyåkers.

Puss, kram och Kärlek

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Kakaobönans julblogg 3 december

  1. sahrabunner skriver:

    Jag älskar också peppisar. Min syster och jag hade i många många år vår 23:e december tradition. Den inleddes med chokladdoppad peppis med glasyr på något fik i stan, NK el Madeleine.
    Jag skulle aldrig kunna äta peppisar året runt. Tillgänglighet är nog bra och så där men vissa saker vill man ju verkligen längta till.
    Hur jag äter mina? Med grönmögelost. Vill jag lyxa kör jag en fin roquefort el ädelost. Till vardags kör jag tubädelost. Funkar jättebra. Och tillsammans med te. Inte must. Inte mjölk. Te.
    Kram

  2. ergo sum skriver:

    *ler* Hej du – vad trevligt att du känner att du orkar/hinner skriva! Jag är själv överlycklig över att november månad är över och att vi är inne i december. Det blir lite ljusare (i alla fall i mitt sinne) Det är inte alls dumt med varma, härliga bad och nu har vi precis blivit smått färdiga med renoveringen av vårt badrum på övervåningen och jag har ”fått” ett badkar på tassar! Härligt.

    Hoppas du har en fortsatt bra vecka!

    Kram

  3. Veronica Robin skriver:

    Jo – visst kan man ha ost på peppisar! Älskar brytningen sött/salt. Blanda getost, naturell philadelphia och rårörda lingon och bre på en rejäl dutt – mums! Såg receptet i nån av alla bonuskortstidningar och det var sååå gott 🙂

  4. Channal skriver:

    Jag äter alltid två! En känns ensamt och för lite. Gott till kaffet och till glöggen. Till glöggen är jag galet förtjust med ost!

    De godaste pepparkakorna utan konkurrens är de som är gjorda på min mammas deg!

    Roligt att du har kommit igång här igen… KRAM!!

  5. Jag kan äta en bara sådär eller till kaffe, gärna doppa dem.
    Tycker köpta är godast då de får lite mer smak än egengjorda.
    Fast det är något särskilt med hemmagjorda särskilt mammas.
    Åh, den färg på burk har inte jag. Skulle passa perfekt nu till jul.
    Kram

  6. Ekenäsliv skriver:

    Till glögg tycker jag det är gott med nån enstaka. Men äter jag fler får jag ont i magen;-)
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna
    Ps: tack för omtanken, allt gick bra!

  7. Jeanette K skriver:

    Älskar också pepparkakor, Nyåkers är min favorit, har inte testat Arbrå (än). Allra godast är det med vatten till!! Eller glögg går också bra. Kram J

Kommentera

