Fotoutmaningen A-Ö har kommit till bokstaven N

N som i Närsynt, vilket jag är, dvs jag ser bra på nära håll men dåligt (suddigt) på långt håll.

Det började när jag gick i sexan och jag fick flytta längre och längre fram i klassrummet för att komma nära ”svarta tavlan” för att överhuvudtaget se vad där stod. Bara att gilla läget och bli en glasögonorm. Körde glasögon tills jag började i gymnasiet då jag gick över till linser. Har alltid haft glasögon vid sidan av men mest för att använda hemma. Trivs inte alls i brillor. I början hade jag bara glasögonen på när jag absolut behövde, som i skolan och vid tv-tittande. På stan blev jag tagen många gånger för snobb då jag inte alltid såg vilka jag mötte om det var på lite avstånd. Lärde mig tillslut att skilja ut personer på gångstil osv.

Här är några av mina glajjor jag haft genom åren. Gillar särskilt de röda! Herregud, att jag verkligen haft dem på mig. Hade även ett par likadana fast ljusblå…

IMG_2717

Snygg va?!

Nu är det dessa som dagligen får mig att se

IMG_2713

Är helt fascinerad över att små, små plastbitar som man sätter in i ögat kan göra att man ser. Fascinerad och tacksam!

Detta var ännu ett inlägg i fotoutmaningen A-Ö till förmån för Rosa Bandet. Vill ni ser fler som bokstavsbloggar kan ni kika in här!

Här skiner solen och jag hoppas den gör det på Dig också!

Puss, kram och Kärlek

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Fotoutmaningen A-Ö har kommit till bokstaven N

  1. sahrabunner skriver:

    Tycker du är snygg i glasögon. Men förstår att det är mer praktiskt med linser

  2. Eva Olsson skriver:

    Smaken e olika! Tycker du va snygg i de röda! 😀

  3. Anncathrine skriver:

    Hej!

    Tycker du var fin i glasögon, men det är ju så himla opraktiskt!
    Javisst är det fantastiskt med linser! Har också dagslinser, så härligt!
    Tack för besöket i fredags, alltid lika trevligt när du kommer till butiken!

    Ha det så gott
    Kram Anncathrine

  4. Ha ha ha!!! Dom röda är ju ascoola, släng dom aldrig. Hade några liknande när jag var liten..
    Kram Helena

  5. Melody&M.E skriver:

    Jag har också ett antal glasögon som jag sparat och som jag ler åt när jag öppnar fodralet någon gång! Linser har jag svårt att bära, så det har blivit ganska många par glasögon under åren lopp!
    Ett par ser identiska ut med dina röda, fastän mina är klarblå! Släng dem inte!
    Tänker ibland på när jag blev bjuden på bio av en snygging och inte ville visa att jag var närsynt och använde glasögon! Såg inte en dugg på filmduken, men inte avslöjade jag det inte!
    Tur att man blev äldre och modigare!
    Kram M.E

  6. Hem ljuva hem skriver:

    Du passar ju bra i glasögon. Jag förstår att du väljer linser, jag tycker att mina glasögon alltid är i vägen. Rolig tolkning Kraaam Pia

  7. hönapöna skriver:

    ja, tänk vilken uppfinning linser är!
    Själv är jag översynt och ser ungefär lika bra utan glasögon vilket gör att jag inte använder dem så ofta som jag borde!

  8. Freja skriver:

    Född färgblind, närsynt och astigmatiker från barnsben och nu även översynt… Inte lätt alls att fixa min syn. Som ung använde jag linser ibland, men eftersom jag ÄLSKAR glasögon så var linserna bara mina partylinser så att jag fick ha illgröna ögon när jag gick ut…

  9. Helena skriver:

    Jag trivs jättebra i glasögon och skulle inte kunna tänka mig att stoppa små plastbitar i ögonen 🙂
    Kram

  10. Channal skriver:

    Du är snygg i glasögon! De röda är coola! Själv är jag blind. Borde fixa linser.

    KRAMAR!! Anna

  11. ergo sum skriver:

    *ler* Håller med de föregående talarna – du passar i glasögon! Kram

Kommentera

