Wushu

Fick en fråga i kommentarsfältet ifrån Anncathrine på Blommiga Rutan om vad Wushu är.

Wushu betyder stridskonst och är en typ av kampsport. Det är jättestort i Kina. Det finns olika typer. Det Hanna gör är sk Taulo som är en uppvisningsgren i tävling. Det finns även Sanshou som är fullkontakt. Hanna tävlar i raksvärd. Man kan tänka sig ett friståendeprogram i gymnastikens matta men såklart med wushuns rutiner/rörelser så kanske det är lite lättare att förstå. Det är som sagt en liten sport i Sverige och inte många som känner till den. Den bygger mycket på smidighet, styrka och kondition.

Här har jag en glad (men trött) tjej som kom hem med en SM-guldmedalj!

IMG_1438

 

Kanske inte bästa förklaringen på vad Wushu är men ett försök i alla fall!

Puss, kram och Kärlek!

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Wushu

  1. SM-guld! Vad duktig hon är!
    Hoppas du har det bra och att det inte snöar hos dej för det gör det här och jag börjar bli SÅ less!

  2. Therese skriver:

    Oj vad kul, SM-guld! En sport jag aldrig hört om, spännande! Kram

  3. Anncathrine skriver:

    Tack för förklaringen och STORT GRATTIS till guldmedaljören!

    Kram Anncathrine

  4. Channal skriver:

    Heja Hanna vad duktig hon är! Jättekul!! GRATTIS!! SM-Guld är inte alla som har. Imponerande!! Det är en tjusig sport! KRAM Anna

  5. Tina skriver:

    Stort grattis till Hanna, wow vad duktig hon är. Det var en helt ny sport för mig. Kramisar Tina

  6. Nilla skriver:

    oj Wow! Så duktig hon är! Kram Nilla

  7. Freja skriver:

    SM-guld, så kul! Hälsa grattis till mästaren!

  8. Lotta skriver:

    SM-guld – wow!!! Vad roligt. Grattis!

    Ha en jättefin söndag

    KRAM
    Lotta

Kommentera

