Kakaobönans julblogg 121212

Igår var det dags för pepparkakehuset att byggas här hemma. Vi fuskar och köper en färdig byggsats. Det har hänt att jag även bakat delarna men känner att det är lite overkill. Sen några år tillbaka får jag bara var med när själva huset ska sättas ihop. Svär varje gång över det smälta sockret som nästan hinner stelna innan jag hinner sätta ihop bitarna men till slut brukar det gå. Det blir väl aldrig världens mest stabila hus men det håller och det är huvudsaken. När det roliga ska göras, själva garneringen, då tar Dennis och Hanna över och jag har ingenting att säga till om.

Här är årets skapelse (Hannas sida, då de gör en varsin sida, sonens lämpar sig inte på bild)

IMG_1068

 

IMG_1069

 

Under tiden de pysslade med huset skulle jag baka lite vanliga pepparkakor. Gjorde Rosendals kryddiga pepparkaksdeg för några dagar sen. Med facit i hand skulle jag gjort den jag alltid gör (om jag inte köper deg) för dessa här kakorna blev inte bra. Degen var smidig och jätte lätt att baka ut men kakorna gräddades ojämnt och var alldeles för hårda och knäckiga för min smak. Vet att det är många, många som älskar dessa pepparkakor men jag hör inte till dem. Nu har jag köpt en deg för att göra våra traditionella Lucia-pepparkakor för dem jag gjorde igår vill jag inte ha.

Var och shoppade lite julklappar idag efter jobbet och då träffade jag den här mannen. Han satt och signerade sin senaste bok och vips hade jag en bra julklapp till min pappa!

IMG_1067

 

Nu ska jag baka pepparkakor (igen…)

Puss, kram och kärlek

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Kakaobönans julblogg 121212

  1. Oh, hm. Tur att Hannas sida var superfin då!
    Vilken toppenjulklapp till pappa, tror han har tidigare böcker av honom signerade.
    Kram

  2. Channal skriver:

    Åh vilket fint pepparkakshus! Måste fixa ett vi också! Haha brukar alltid vända bort den mindre fina sidan! Trevlig julklapp till din pappa!
    KRAMAR!! Anna

  3. sahrabunner skriver:

    Åh. En av mina favvisar. Björn Hellberg.
    Har sonen skrivit något dirty eller? Eller avbildat något hm ekivokt? Eller var det bara oinspirerat och haffsigt gjort. Snyggare än våra iallafall.
    Kram

  4. Tina skriver:

    Vilket fint pepparkakshus ni gjort, men nyfiken blir jag på sonens sida…..Hellbergs böcker brukar man aldrig bli besviken på, så en toppenjulklapp till din pappa. Kramisar Tina

  5. ergo sum skriver:

    *skrattar* Vi bakade också pepparkakor och gjorde pepparkakshus i dag. Och så mycket kan jag säga att vårt hur INTE höll i år!! Som vi skrattade! Men mina killar gör likadant – de smyckar varsin sida och jag får den stora äran att sätta ihop det.. Din Hanna är duktig!

    Ha det bäst! Kram

  6. Anncathrine / Blommiga Rutan skriver:

    Hej Pia!
    Vilket fint pepparkakshus! Hon är verkligen duktig och konstnärlig din dotter! Tänker även på hennes fina naglar!
    Din pappa får en mysig bok, läste den när den kom ut, tycker så mycket om Björn Hellbergs böcker, han har ett sån´t härligt språk.

    Fin Lucia dag till dig
    Kram Anncathrine

  7. Channal skriver:

    GRATTIS! Hamnade här när jag var inne hos Diana. Nu har du vunnit igen! Lyckos dig!
    KRAMAR!! Anna

  8. Ja, det är toppen att få en spark i baken så man får saker gjort!
    Kram

  9. Lotta skriver:

    Här hemma hos fam P i Nykvarn är vi jättenyfikna på den andra sidan av pepparkakshuset 😀

  10. Veronica Robin skriver:

    Jag vill se Dennis sida av huset såklart! Och Björn Hellberg är ascool, smart som få.
    Och så är jag nyfiken på vinsten hos Diana 🙂

Kommentera

