Kakaobönans julblogg 4/12

Adventskalender, julkalender, paketkalender, tv-kalender, ljuskalender.

Det finns så många olika sorter nu för tiden. Jag hade en när jag var liten som min bror (7år äldre än jag) hade innan mig och som vår mamma gjort. Den bestod av en massa tändsticksaskar som var upplimmade på en tygremsa och sen dekorerade med symboler och siffror 1-24. Inte så lätt att hitta så små saker som får plats i en tändsticksask men för det mesta så var den en liten godisbit eller peng i asken. Kommer ihåg ibland när det var något större att då fanns en liten lapp i asken där det stod var paketet fanns. Undrar om den finns kvar. Måste fråga mamma.

Vi har också en sk paketkalender hemma. Den gjorde jag när Dennis var liten, 2-3 år, och den har hängt med sen dess. Även nu hänger den på sin plats. Med paket. Jag vet, barnen är stora men jag vill ha kalendern framme där den alltid har hängt och hur tråkigt är det inte att hänga upp en tom kalender, utan paket?! Så, det blir mest små godisbitar, bara för att. Och båda mina stora barn tycker fortfarande att det är kul!

IMG_0981

Har dock inte hunnit med alla paket än…

En annan tradition är datumljuset som räknar ner dagarna fram till julafton. Har vi också alltid haft i olika varianter genom åren. Årets är ett Royal Copenhagen som jag tycker är så fint.

IMG_0982

Vad har ni för traditioner kring det här med kalendrar?

Puss, kram och kärlek!

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Kakaobönans julblogg 4/12

  1. Blondie skriver:

    Jodå, chokladkalender har barnen haft men inga andra. Datumljus har jag även som ensam men ett vanligt. Köpte ett tjockt en gg men det tog 3 tim varje dag att bränna ner typ..

  2. Therese skriver:

    Datumljus har vi ett tjockt, likt ditt. Sen har barnen chokladkalender. Paketkalender, de får var tredje paket. Ganska mycket i de paketen typ nagellack, badbomber och liknande. Nu senast varsin Hollistertopp. Sen en massa gratiskalendrar från ICA, Lekia etc. Lilltjejen har Legofriends och Playmo-kalendern. Tv-kalendern har vi slopat sen ett par år, ja vi tittar på den men köper inte papperskalendern. Eftersom de inte lyssnar på radiokalendern och luckorna öppnar de ju ändå i TV, så den känns rätt onödig och dyr i sammanhanget. Kram

  3. ergo sum skriver:

    *ler* Datumljus – alltid. Killarna har varsin chokladkalender (inklusive min man) och så har de en paketkalender som de delade på. Nuförtiden är det enbart L – lillkillen – som öppnar paketen. Jag har nämligen begränsat det till saker som kostar högst 20 kr och därmed blir det svårare till B.

    Kramar

  4. wwildrose skriver:

    Vad fin och julig din blogg är nu.

    Ang kalendrar så har vi bara tvkalendern. Och den har vi nyligen börjat med. För det verkade inte tycka att den var så viktig men nu är den så klart jätteviktig! 🙂

  5. Channal skriver:

    Åh vilken fin julkalender du har! När barnen var små hade jag en broderad julkalender med 24 fickor som jag hade som barn och som min mamma gjorde till mina bröder när de var små (idag är de 60 o 62 år). Så den har hängt med i många år! Nu ligger den i linneskåpet. Nu har jag bara ett kalender ljus. Men inte lika fint som ditt. Lotta frågade faktiskt efter en chokladkalender, så jag ska väl ta och köpa en på ICA!

    KRAMAR Anna

  6. Tina skriver:

    Chokladkalendrar är fortfarande ett måste, men paketkalender har de vuxit ifrån, när de var små o jag skulle komma på 48 paket, var inte helt lätt. TVkalendern tittar jag o mannen på en tradition jag inte kan vara utan. Kramisar Tina

  7. Nilla skriver:

    vad kul med dessa traditioner. kalendern gillade jag! nu har det bara blivit tv kalendern och en choklad kalender här. förut hade jag en jättefin med små strumpor där man la i små paket men det har jag slutat med:) kram Nilla

  8. dianasdrommar skriver:

    Chokladkalender och legokalender kramis Diana

  9. Jane skriver:

    Jag vill inte vara i papperskorgen något mer…. (Blink)
    Kramar / Jane

  10. Jane skriver:

    Haha!
    Jag tror jag kom med som dom andra….
    Kramar igen / Jane

Kommentera

