Tävling, tävling, tävling!

Ni vet den där överraskningen jag nämnde i förra inlägget?! Den är det dags för nu!

Jag fyllde ju år förra fredagen (hjälp, nu är jag alltså 45 år och 1 vecka gammal ung) och då alla fall så fick jag den här underbara grytan från Le Creuset.

 

Nu vill jag ju göra en massa härliga goda grytor i denna fina gryta, såklart!

Så till min lilla tävling som då kommer handla om just grytor och annan god mat att laga i min gryta. Jag vill ha ditt bästa recept eller supertips på hur jag gör godaste grytan ever.

Är du inte matlagningsintresserad men ändå vill vara med i min lilla tävling så är jag alltid svag för smicker. Skriv nån fin kommentar så är du med i tävlingen ändå!

Vad kan man vinna då? Jo, denna härliga färgsprakande goodiebag:

Vad som är i den får vara en hemlighet så länge…

Kom igen nu och skriv kommentarer för glatta livet (recept och tips är såklart prio ett) så kommer jag utse en vinnare på söndag kväll. Observera att jag gör detta helt av mig själv, är alltså inte sponsrad på något sätt med priset. Jag gör det för att det är så kuuuul (som Maria Montazami säger).

Vad säger ni? Det var väl en bra fredagsöverraskning?!

Puss & Kram

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tävling, tävling, tävling!

  1. sahra skriver:

    Iiiiii. Tävlingar är kul. Hur kul som helst. Särskilt när man inte vet vad det är för överraskning. But u know me. Jag och matlagning. Så av mig får du inga recept. Men jag kan säga något snällt ändå.
    Du är bara bäst. Glad och världens snällaste och raraste. Vinner jag nu?
    Skojar bara. Jag hoppas du får in en massa roliga recept. Kram

  2. Mycket bra överraskning. Ge DIG grytrecept hm… Ja ja, får fundera någon timme. Har ju haft min liknande gryta några år så kanske jag har något. Fast du vet ju det mesta ju… Ja ja.
    KRAM

  3. Veronica Robin skriver:

    Underbar tävling 🙂 Jag ger dig gärna ett recept men utom tävlan för jag har fått så många goodiebags i mina dagar och vet att andra behöver den bättre

    Veras höstgryta (typ kreolsk?)
    – Gul lök och vitlök
    – En skvätt soya
    – En svans fläskfilé
    – Några goda starka korvar
    – Ev lite viltskav om ni är många eller bara hungriga
    – Svamp, bland- eller bara champinjoner
    – Syltlök
    – Gröna oliver
    – Smörgåsgurka
    – Paprika
    – Grädde

    Bryn löken, både gul och vit. I med fläskfilén, sedan korvarna, skaven och nån matsked soya. Salta och peppra. När fläskfilén börjar bli klar, lägg i svamp och fyll på med grädde. Det blir gott det här, så i med ordentligt med grädde för alla vill ha mycket sås. Salta och peppra, ha ev i LITE tomatpuré (mest för färgen) och kantarellfond för mer viltsmak.
    Låt det småputtra en stund. När det snart är klart lägger du i några nävar syltlök och hackad smörgås/saltgurka. Godast är de där hela, långa som du hackar i lämplig storlek.
    Ha gärna i lite chilipeppar eller chiliflakes för lite sting om du inte har så starka korvar.

    Smaka av, krydda ev mer. Servera med ris och grönsallad. Grytan är ännu godare dagen efter. I alla fall i min orange Le Creuset från 70-talet!

    Kram och en fin helg ❤

  4. wwildrose skriver:

    Ja det här var ju super! Nu måste jag tänka ordentligt! 🙂

  5. Therese skriver:

    Hm ska fundera…har nog något gott på lut! Kram

  6. Channal skriver:

    Men hallå Kakaobönan!! Självklart måste du göra min mustiga chiligryta med choklad!! SÅ GOD! Du kommer inte bli besviken! Receptet hittar du på min blogg!

    Härlig grön färg! Grytan blir bara bättre o bättre ju mer du använder den! Bästa bästa!!

    Underbar helg till dig! KRAM Anna

  7. Svårt att slå Anna men… Jag gillar portergryta! Här kommer ett recept jag hämtat från nätet men med mina kommentarer

    500 gram älg- eller nötkött
    1 flaska porter, 33 cl eller annat mörkt öl, jag tycker absolut det skall vara porter!
    0,5 dl outspädd svartvinbärssaft, går självklart bra med svartvinbärsgele
    0,5 dl kinesisk soja
    2 st buljongtärningar
    5 st enbär, krossade
    5 st svartpepparkorn, krossade Behåller dem hela
    1 st gul lök, i klyftor
    1 tsk timjan (kan uteslutas) Tycker det är riktigt gott med timjan i! Har också 2 lagerblad i.
    2 st stora morötter Har jag aldrig i!
    ca 2dl grädde

    Koka upp öl, saft, med kryddor och buljong i, jag brukar lägga hela pepparkorn, lagerblad och enbär i en rund tesil. Man kan också ta upp allt kött och sila på slutet men…
    Lägg i köttet låt koka i MINST en timme gärna längre.
    Ta upp tesilen med kryddorna. Här kan du tillsätta grädden direkt , eller plocka upp köttet och reda av med lite maizena efter tycke och smak.

    Jag tycker den är väldigt smakrik och god utan större jobb.

    Kram

  8. Freja skriver:

    Meeeen, jag har ju inga grytrecept, jag gillar inte ens att laga mat… Snygg gryta dock, älskar färgen! Och jag som aldrig fått någon goodiebag, ever, nu gick jag miste om en igen….

  9. ergo sum skriver:

    *ler* Fantastisk gryta Pia!!!!! Och jag hade gärna varit med och tävlat. Men. Jag kan inga recept på goda grytor. Tyvärr.. Men. Jag kommer gärna och städar eller strukturerar upp saker hos dig om du vill.. :))

    Ha en riktigt skön helg! Kram

  10. pampulaz skriver:

    Jag är med 🙂

Kommentera

