Fredagsmat

Halloj på er!

Idag är det äntligen fredag igen. Känns som veckorna går fortare och fortare men jag klagar inte.

Den här helgen blir nog ganska lugn tror jag . Har inte planerat något särskilt utan det blir nog mest hemmamys. Ev blir det en sväng till Skärholmen på söndag. Dottern var lite sugen på det.

Tänkte jag skulle tipsa om en kanongod kycklingrätt. På fredagar äter man kyckling, vad det inte så i reklamen? Den här tror jag att jag tipsat om tidigare men den är så god så jag kör den i så fall ett varv till. Den kommer ifrån Tinas Cookalong och vi har lagat den massor av gånger hemma. Killarna i huset vill även ha ris till men jag brukar nöja mig med brödet, hoppa inte över det för det är verkligen gott till. Jag brukar helt hoppa över koriandern för dottern gillar inte det och det har även hänt att jag hoppat myntan också. Där kan man göra lite som man tycker.

Indisk kycklinggryta med mandel och koriander

En bra vardagsrätt som dessutom passar bra till matlådan dagen efter.

Fler recept ur kategorin Indiskt:Tandoorikyckling »Indisk myntayoghurt- Raita »Chai-te latte »Biff vindaloo »Curry Rogan Josh »

Indisk kycklinggryta med mandel och koriander

Foto: TV4

Ingredienser

33 stkycklingbröst, halverade på längden
11 dlskållad hel mandel (finns att köpa färdig)
11 stskalad liten rödlök
33 stskalade vitlöksklyftor
22 mskcurrypasta, mild
22 krmmalen kanel
11 stlime, saft
0.50.5 krukamynta
11 mskflytande honung
0.50.5 krukakoriander
22 dlmatlagningsyoghurt
Ev lite kokosmjölk för att få det ordentligt mixat

Till stekning
0.50.5 msksmör
0.50.5 mskolja till stekning

11 burkkokosmjölk, light
11 stbroccolihuvud, i buketter.
11 ströd paprika

Tips
 

Mise en place:
Alla ingredienserna framtagna och uppmätta
Stavmixer
Litersmått
Vid kastrull till Grytan
Halvera kycklingen på längden

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Halvera kycklingfiléerna på längden. Sätt på en vid djup kastrull på spisen, bryn kycklingen i olja och smör. Ta mandel, lök, vitlök, currypasta, kanel, saften från 1 lime, mynta och honung. Häll allt i enlitersmått, gärna av plast. Mixa med en stavmixer, det ska bli en grov massa.

3. Ta i mixen på kycklingen och låt det fräsa med kycklingen ett par minuter. Häll på kokosmjölken och låt det koka 5 minuter.

4. Under tiden:Ta tortilla bröd och dela i 4 tårtbitar, lägg på en plåt. Ringla över lite olivolja och salta. Sätt in i ugnen ca 2-3 minuter.

Lycka till!!

Ha en underbar fredag! //  Kram Pia

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredagsmat

  1. kakaobnan skriver:

    Men å hur blev måtten nu då???Jag har bara kopierat och klistrat in. Ta bort siffran som står bakom den första angivelsen. Det ska vara 3 kycklingbröst, 1 dl mandel, 1 rödlök, 2 krm kanel osv. Sorry! Blanda även ner paprika som är skuren i bitar och broccolibuketterna när kokosmjölken hällts på.
    Hoppas det inte blev alltför förvirrande…

  2. Ha, ha! Tack för kommentaren nedan, jag skulle precis skriva och fråga om måtten. Då slipper jag

  3. sahra skriver:

    Eeeeeh. 33 kycklingfiléer. Har du bjudit in hela kvarteret på fredagsmys?

  4. Anncathrine skriver:

    Skriv din kommentar här!
    Den rätten låter jättegod!
    Den ska vi nog prova nästa fredag!
    Hoppas bara att det går att få tag i 33 st kycklingfiléer!
    Nej, jag bara skojade, skrattade jätte mycket när jag läste ditt recept högt för maken! Förstod såklart att siffrorna blivit dubletter! Ja du, så himla många konstiga fel jag har råkat ut för också här på bloggen! Ibland fattar man bara ingenting! Och det spelar ingen roll hur många gånger man gör om, samma fel igen!
    Vad gullig du är som skriver så snällt om butiken, blev så snopen när jag skrållade ner och vår kasse kom fram!

    Önskar dig nu en riktigt riktigt skön lördagskväll
    Kramar Anncathrine

Kommentera

