Härligt med helg!

Lördag förmiddag och jag såsar fortfarande runt i morgonrock. Har ätit en god frukost med smoothie, kokta ägg och färskpressad apelsinjuice. Härlig start på dagen!

Vad bjuder då denna lördag på? Har väl tänkt mig att tvätta och fixa lite nu på dagen, sånt som alltid behöver göras. I kväll ska mannen och jag gå och se vår lokalrevy. Jag får alltid biljetter i julklapp av en på jobbet och det är nog därför vi kommer iväg på den för annars tror jag inte jag skulle gå. Brukar vara ganska bra faktiskt. De satsar mycket på musik och är duktiga sångare och det brukar vara min behållning av revyn. Ska även gå ut och äta innan.

Går ni ofta ut och äter? Jag kan tycka det är så lyxigt ibland att bara få sätta sig och beställa och sen när jag ätit upp bara resa mig och gå (jaja, betala också då). Samtidigt lagar vi ganska god mat själva på helgerna och då blir vi lite bekväma och kanske även snåla då vi vet vad vi får för pengarna om vi lagar själva. Nåväl, idag blir det utemat för oss i alla fall och det ser jag fram emot.

Antar att ni väntat med spänning på att höra vad jag tyckte om pilgrimmsmusslorna…?!?!

Här ligger de små rackarna i marinad som består av olivolja, röd chili, vitlök, skal från en lime och lite salt och svartpeppar.

 

Och så här såg de ut när det var klart. Lindade in grön sparris i parmaskinka med lite olivolja och flingsalt på som jag ugnsbakade. Musslorna är hastigt stekta på hög värme i smör, ca 45 sek per sida.

 

Och vad tyckte jag då? Jo, alltså, det var god smak (mycket tror jag beroende på marinaden) och det var gott med något tillbehör till. Och de var perfekt tillagade. Inte tillstymelsen till gummiboll. Så långt ok. Men, sen har vi ju det där med konsistensen. Jag har ju lite svårt för ”rå” konsistens. Äter inte sill, inte sushi, har svårt för lufttorkade skinkor som inte tillagas på nåt sätt, kan inte med gravad eller kallrökt lax. Jag gillar ju smaken men tycker det är läskigt att tugga på och lite så var det med pilgrimmsmusslorna också. Kommer såklart laga det igen då vi har ganska många kvar i frysen men det var ingen WOW-upplevelse.

Efter förrätten åt vi pepparstekt oxfilé med mangosalsa. Hur gott som helst. Denna mangosalsa är ljuvlig med lite kryddigt kött.

 

Och med detta önskar jag er alla en underbar helg!

P&K

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Härligt med helg!

  1. Pipan skriver:

    Det såg väldigt gott ut men precis som du så har jag svårt med sådan konsistens. Jag äter sill med möda kan jag säga. Ibland kan jag inte.

    Ja jag vet ju en som ville ha musslorna om du inte ville ha dem. =D

  2. Sahra skriver:

    Denna mangosallad är ljuvlig…..

    Jaha och var är receptet då? I love mangosalladsedan vi var på Josefinas. Kram

  3. ergo sum skriver:

    Vad trevligt ni skall ha det ikväll!! Visst kan man bli lite ‘snål’ med att gå ut och äta när man själv kan laga god mat, men det är trevligt.

    Maten igår ser mycket god ut.. Mmmmmm

    Ha en bra kväll Pia, kramar *ler*

  4. ergo sum skriver:

    Sv: *ler* tack du Pia för din fina komplimang inne hos mig. Inte kan jag berätta historier som min morfar. Han borde ha haft möjligheten att få ge ut en bok, såå bra var han! Men jag är stolt över att åtminstone ha varit i närheten av en sådan fantastisk människa.

  5. Freja skriver:

    Låter smaskigt, men jag förstår vad du menar med rå konsistens, det har jag oxå problem med, fast inte lika mycket som dig. Jag älskar att äta ute, men dottern är svår på mat.vilket är OK hemma, det hon inte äter blir bara ytterligare en lunchlåda åt mig :-), men trist på restaurang när vi måste betala för mat som hon inte äter nått av… Blir mycket McD och det är väl inte den typ av restaurang jag föredrar när jag ska ut och äta….

  6. skrakelmania skriver:

    Jag fick heller inget snyggt titthål, utan ca 15 cm och 19 stygn!!!Hej och hå….. man är inte direkt smidigt efter nått sånt!!! men nu börjar det gå bättre, jag är nästan upp i normal promenadtakt nu!!

Kommentera

