Folkets Hus

I mitt lilla samhälle där jag bor har vi ett levande Folkets Hus. Det är ett av Sveriges äldsta som fortfarande används som FH. Det är byggt 1921/22 och redan 1922 visades bio i salongen. Det är och har alltid varit en samlingspunkt. Många, många gånger har jag varit där och så många minnen har jag från det huset.

Jag har varit där på julgransplundringar som liten, det har varit skoldisco, Unga Örnar, fritidsgård. Jag har gått danskurser, varit på en mängd fester. Har sett på teater och musikframträdanden från den lilla scenen. Jag har spelat teater och dansat på den lilla scenen. Jag har gått luciatåg. Såklart sett en massa biofilmer. Både jag och mannen hade våra 30-års fester där. Och framför allt hade vi vår bröllopsfest där. Så ni förstår att det är ett hus med stort H som betyder väldigt mycket för mig.

Nu i höst har jag varit där på Zumba och så igår var det äntligen dags igen för bio. Bion har varit nedlagd i några år men har nu startat upp igen med modern e-bio. Jag, mannen och Hanna gick på The Stig Helmer Story. Biosalongen med sina 80 platser var full och det var så lyxigt att kunna GÅ på bio. Vår närmsta stad är Södertälje som har ca 65000 invånare. En ganska stor stad men det finns ingen biograf. Den fick gå i graven till förmån för Claes Ohlsson. Skamligt tycker jag det är! Nu är närmsta bio i Heron City i Kungens Kurva och dit har vi ca 5 mil. Kanske inte så långt men omständigt för de som inte är bilburna. Lyx är det i allafall att ha bio inpå husknuten!

 

 

Här skiner solen idag och jag slutar klockan ett!

Ha en underbar torsdag!

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Folkets Hus

  1. sammelsurium skriver:

    Ja tänk där har man varit många ggr. Kul att de startat igång igen.
    Kram

  2. Kolla, den ser ut som våran bygdegård. Där har det varit allt från boxercise till LRF-möten…

  3. Sahra skriver:

    Och filmen? Var den hemsk? Pinsam? Rolig? Fånig?

  4. Freja skriver:

    Finns det ingen biograf i Södertälje?? Jag trodde definitivt att de fanns bio i så pass stora städer. Så trist. Vilken tur att ert Folkets Hus börjat med bio igen då, det är som en särskild känsla att se film på Bio!

  5. ergo sum skriver:

    Ååhh, vad charmigt! Härligt! Och mysigt! Underbart med ett FOLKETS Hus.

    Hoppas filmen var bra – och att ni gillade den!

    Kramar

  6. Channal skriver:

    Mysigt och viktigt att bevara! Mycket finare än HeronCity!

    Fin trettondagshelg till dig! Kram Anna

  7. curlingmamman skriver:

    Åh, charmigt och nostalgi kram

  8. Rosa Kokboken skriver:

    god fortsättning på 2012 !!!! Mysigt med folketshus, förstår att Du känner nostalgi och vackra minnen, hur var bion med Lasse Åberg?
    Ha en skön dag ! Kram Mia

Kommentera

