Olala det är fredag!

Idag tänkte jag bara ge ett vintips. Passar väl bra så här på fredagseftermiddagen?!

Zenato Ripassa (nr 12324)

Rött vin, Kryddigt & Mustigt

Information om drycken

ItalienUrsprung

Italien, Venetien, Valpolicella, Valpolicella Classico
  • Årgång 2008
  • Alkoholhalt 14,0 %
  • Sockerhalt 6 gram/liter
  • Användning Serveras vid 16-18°C till smakrika, gärna grillade rätter av lamm- eller nötkött.
  • Smak Kryddig, fruktig smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, katrinplommon, örter och mörk choklad.
  • Strävhet
    Strävhet

    Strävhet
    Strävhet = 9

    ger en torr känsla i munnen och på tänderna. Denna klocka används bara för rött vin. Ju högre klockvärde, desto strävare vin – ju lägre, desto mjukare. Men ett vin med högt klockvärde behöver inte smaka så strävt om det dessutom är väldigt fylligt. Då ”bäddas” strävheten in. Ett strävare vin är i regel lämpligare att lagra.

  • Fyllighet
    Fyllighet

    Fyllighet
    Fyllighet = 9

    hur fyllig känns drycken? Som vatten eller som oblandad saft? En 1:a (som vatten) är mycket sällsynt, men kan förekomma hos väldigt lätta öltyper. Motsatsen, en 12:a, är också sällsynt men ibland kan ett sött vitt vin, ett kraftigt rött eller ett starkvin vara just så väldigt fylligt.

  • Fruktsyra
    Fruktsyra

    Fruktsyra
    Fruktsyra = 9

    drar i kinderna, som när man biter i en citron. Denna klocka anges om de flesta viner, och är den klocka som i praktiken har det minsta spannet – värdet är i princip aldrig lägre än 5. Mildare viner än så smakar oftast platt och tråkigt. Fruktsyran – eller friskheten – gör att vinet känns fräscht, och syran är också viktig för vinets lagringsduglighet.

  • Lamm

    Lamm
    Till lamm passar de flesta rödviner, utom möjligen de mjuka & bäriga. Vill du ha vitt vin, prova ett fylligt & smakrikt. Föredrar du öl, välj en smakrik ale.
  • Nöt

    Nöt
    Här passar de flesta rödviner utom möjligen de mjuka & bäriga. Vill du ha ett vitt vin, välj då ett fylligt & smakrikt vin med tydlig fatkaraktär. Ett smakrikt öl passar också bra.
  • Färg Tät, mörk, röd färg.
  • Hållbarhet Kan lagras.
  • Provning 2011-03-04
  • Leverantör Hjo Grosshandel AB
  • Producent Zenato
  • Råvaror Corvina veronese 80 %, rondinella 10 % och sangiovese 10 %
  • Doft Kryddig, fruktig doft med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, russin, salvia, vanilj och choklad.

Mannen överaskade med detta goda förra lördagen. Det är lite i dyraste laget då det kostar 179,- men det kan man väl unna sig någongång ibland. Det var supergott och det var så vi satt och smaskade både jag och mannen. Vad får man för vin för 179,- om man går ut på restaurang?!?!

Blir nog en lugn kväll med lite gott att äta och dricka. Dock blir det inte detta vinet idag. Förmodligen bara jag, mannen och dottern hemma ikväll. Sonen ska ”leka” Stekare och gå ut på Stureplan… han är ju 18 nu!

Nu ska jag plocka ihop för idag och ta helg!

Ha det så gott!

 

 

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Olala det är fredag!

  1. kakaobnan skriver:

    Var inte meningen att allt det där om strävhet, fyllighet osv skulle komma med. Försökte redigera inlägget men det gick inte…

  2. Channal skriver:

    Tack för tipset! Fina ljusstakar från Paradisverkstan =)

    Underbar helg till dig! Kram Anna

  3. Tootsie skriver:

    Det tipset kom lite väl sent, för nu har det visst blivit söndag! Men det är noterat tills nästa helg!

    Hoppas du haft det bra!

    KRam

  4. Tootsie skriver:

    Nu önskar jag ett trevligt lunchbreak!

    9 skjortor blev det och en himla massans örngott…Ja visst är det skönt när det är gjort, men nu går tvättmaskinen igen….

    HA en fin eftermiddag!
    Kram

  5. pastasson skriver:

    Tack för vintipset. Alltid trevligt. Lite saftigt pris till vardags kanske men kul vid speciella tillfällen. Hoppas helgen blev bra?
    Tack snälla för dina ord hos mej. Blev glad på riktigt.
    Du får gärna önska inlägg du med om du vill. Kanske har du alltid drömt om ett Asta inlägg om ”Hur jag skulle förföra Bert Karlsson”. Haha. Kram

Kommentera

