Välkommen till Kakaobönans matblogg

Nu kommer jag vara tjatig för jag vet att jag tipsat om detta goda säkert inte bara en utan förmodligen flera gånger här. Då jag inte hört av någon som testat så kommer jag fortsätta tjata tills jag får medhåll av någon annan som testat och som bekräftar att detta är gott och värt att laga!

Marinad till kycklingfilé:

1dl olja, typ rapsolja, 0,5 dl soya, 1 msk balsamvinäger, 2 vitlöksklyftor, valfri mängd av salt, svartpeppar, chilipeppar, paprikapulver och ganska mycket dragon. Låter som en himla massa olika ingredienser men det blir så gott. Blanda allt i en påse och lägg i kycklingfileerna några timmar innan de ska tillagas. Grilla eller ugnstek, blir godast grillade.  Kycklingen blir mör och supergod!

Potatisrulle:

1 rulle färsk smördeg, en vitlöksost, kokt och pressad potatis, riven västerbotten ost, salt och peppar, ägg.

Koka potatisen och pressa den. Rulla ut smördegen och bred på vitlöksost, på med potatis, västerbottenost, salt och svartpeppar. Rulla ihop som en rulltårta och lägg den på en plåt med skarven nedåt. Pensla med ägg och in i ugnen på 200grader tills den blivit genomvarm och gyllene.

Ät kycklingen tillsammans med denna potatisrulle och någon god sås, färdig örtcremefraiche eller fetaostsås eller nån annan kall sås ni gillar och en god sallad. Så gott!

Lova nu att ni testar detta, kanske till helgen?!

Lite bilder på detta:

 

 

 

Ha en härlig tisdagkväll! Själv har jag tisdags-zumba!

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Välkommen till Kakaobönans matblogg

  1. sahra skriver:

    Lovar att prova men verkar lite avancerat för en tisdag. kram/S

  2. Freja skriver:

    Ser smaskigt ut!

  3. Elise skriver:

    Det ser gott ut.
    Nu äter jag inte kött och fågel. men maken, vänner och övriga familj ska få smaka detta.

    Tack för tipset om päronpajen. Då ska jag använda färska päron. Tänkte göra den i helgen 🙂

    Kram och ha en fin dag.

  4. Tootsie skriver:

    Nästa helg, får det bli……..

    Tror också man kan byta ut vitlöks osten mot chevré. Har gjort bakda potatis där man gröper ur och blandar med osten och sen in för att gratineras.

    Ser mkt gott ut!

    Så glad jag blir när läsarna läser ordentligt!

    Jo tackar som frågar, bara bra och själv då, hur känns kroppen och foten efter zumbapasset!

    KRamkram

Kommentera

