Päronpaj

Det var ett par av er som tycket det lät gott med päronpaj och den är supergod. Tänkte därför att jag lägger in receptet ifall ni är pajsugna såhär på tisdagsmorgonen 🙂

 

2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
½ dl sirap
½ dl grädde
150 g smör
1 stor burk konserverade päron
kokosflingor

Ugnsvärme – 175 grader
Smörj en pajform.
Hacka päronen och lägg i botten på pajformen.
Smält smöret.
Blanda alla ingredienserna i en skål och häll över smöret och blanda om.
Bred smeten över päronen och strö över kokos.
Grädda i 25 minuter.
Låt svalna och servera vaniljsås, grädde eller glass till.

 

Här är receptet jag använde men jag hade färska päron, Conference, som jag skalade och klyftade och stekte i lite smör med råsocker och lite lime innan jag la dem i formen.

Serverade med vaniljglass och lätt vispad grädde.

Lycka till!

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Päronpaj

  1. bullmamman skriver:

    Mums! Den ska jag verkligen prova. Kram /N

  2. Tack för tipset! Nu tror jag att jag fattar bättre hur den ska smaka. LIte svårt att föreställa mig innan.

  3. Tootsie skriver:

    Den låter mkt god, så god så jag tror att jag skall prova den!

    Ha de bra!
    Kram

  4. sammelsurium skriver:

    Mm den är good. Stek päronen så att de vätskar ur! Mitt lilla tips!
    Kram

  5. Elise skriver:

    Ooops här halkade jag in och finner detta recept!

    Den låter så god, måste absolut prova till helgen.
    Päron är så gott, paj är aldrig fel, grädde -alltid gott.
    Här har vi då allt i ett 🙂

    Det är taget *printar ut receptet*
    Tack och ha en fin dag.

Kommentera

