Behöver er hjälp!!

Jag ska ha tjejmiddag hemma på lördag och behöver nu lite hjälp. Jag är nämligen urusel på förrätter. Snacka efterrätter och jag kan en massa smaskigt men förrätter är inte min grej. Vi ska äta marulk till varmrätt. De enda förrätter jag brukar göra innehåller nästan alla räkor för det gillar jag men nu skulle det vara kul med nåt annat. Har ni några favoritrecept på förrätter så är jag jättetacksam om ni förmedlar dom till mig!

Dålig uppdatering här… Var hemma från jobbet torsdag och fredag för då var jag magsjuk. Var så ynklig och dålig på torsdagen så jag vet inte hur jag tog mig igenom den dagen för att sen på fredagen nästan undra om jag verkligen varit sjuk. Skönt att det vänder fort! Har väl som alla andra pysslat och pyntat lite därhemma. Lite lagom… Jag skiljer nämligen på adventspynt och julpynt. Till advent kommer INGA tomtar fram utan endast änglar och ljusstakar och sånt. Mina tomtar (förutom dom på loftet då) får komma fram ur sina lådor några dagar innan julafton. Förr var jag stenhård och julpyntade ingenting före den 23 december men nuförtiden tjuvstartar jag lite och tar det typ veckan innan. Tycker denna tiden är den bästa med hela julen. Adventstiden. Jag är inte typen som stressar så mycket utan jag gör det jag har lust och tid med och hinner alltså även njuta.

Men, nu har jag inte tid att sitta här längre för nu måste jag jobba.

Kom igen nu och ge mig era allra bästa förrättsrecept!

Kram

Mitt köksfönster julen 2009

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Behöver er hjälp!!

  1. Tootsie skriver:

    Alltid redo!

    Har ett bra recept på avocado och kräftstjärtar m.m kan det va nåt? Har inte tid att leta fram det just nu, men du får det gärna senare idag!
    Kram

  2. Sahra skriver:

    Oh vad mysigt du har fått till det. Tomtar är också bannlysta här. Snögubbar är ok. Det är ju ändå snö och barnen bygger snögubbar. Torsdag-fredag kommer lite adventsaker och sedan efter lucia är det fritt fram. Annandag jul är jag less på skiten och det är oavsett om jag har pyntat sent eller tidigt. Och det är ju december som är mysigast alla kategorier. Kan du inte göra någon god soppa? Avocadosoppa? Hummersoppa? Kram/S

  3. Linda en skiva bacon runt en pilgrimsmussla. Stek i teflonpanna. Servera med bruchetta och ruccola. En stor mussla/person räcker gott. Finns t.o.m. på Willys numera.

  4. ulli skriver:

    Blinier är mitt förslag, sök efter det på nätet så får du se vad du tycker. är ju inte heller en förättsmänniska…

  5. paulina skriver:

    Ja jag är ju svag för kräftstjärtar så en toast med creme fraiche med dill och rödlök och några kräftisar på är gott. Vill man mata till det lita så kan man göra en kräftstjärtstuvning och sen ha små smördegsfyrkanter i ugnen så de sväller upp, sen klickar man lite stuvning i mitten på dem när de kallnat och garnerar med hela kräftstjärtar. Och dill och rödlök. =)

  6. sammelsurium skriver:

    Ja jo, skinkan är god men den är bäst dagen innan ju… lax nej, då vill jag hellre ha bakad leverpastej…

  7. Anna skriver:

    En enkelt o god aptitretare är denna förrätt:
    http://www.recept.nu/1.140176/christian_hellberg/forratter/kott/parmaskinka_med_mozzarella_och_ruccola

    Passar bra om du har fisk innan! Lycka Till! KRAM Anna

  8. Sahra skriver:

    Haha. Nu såg jag att det var förra årets pyntade fönster. Men det blir säkert lika lovely 2010. Kramen

  9. Bara hoppfull skriver:

    Allt med getost! T ex toast, in i ugnen med getosten på. Honung, valnötter, balsamicocreme och så lite ruccola.

    Blåmusslor (inte så jobbigt men väldigt festligt) med chili, lök, vitlök, ingefära, vitt vin, buljong.

    Eller som Sahra sa nån god varm soppa.

    Och TACK TACK söta rara Pia!!!!! För fina kortet, jag blev så glad 🙂

  10. Cecilia skriver:

    Hoppas din lördag blev succé!

    Välkommen att läsa dagens utmaning här:

    http://karvegardkonsult.blogspot.com/2010/12/dagens-utmaning.html

    Ha en härlig kväll!

Kommentera

