Härliga Fredag är här igen!

Insåg just att jag skrivit ett par inlägg utan att ändra vare sig teckensnitt eller färg. Så kan vi ju inte ha det!

Före sju i morse stod jag och la 4 kilo kycklingfilé i marinad. Vi ska nämligen ha middag hemma ikväll för några vänner. Ska dessa hinna marineras så var det bara att fixa det innan jobb för annars blir det ju ingen smak på dom. Ska sen skicka ut mannen för att grilla dessa. Det gäller att planera när man är så knäpp så man (läs jag) bjuder hem folk en jobbdag. Visserligen slutar jag klockan två idag men det kommer vara fullt upp ändå innan gästerna kommer. Mannen jobbar natt så när han fått sin skönhetssömn så ska han dammsuga och torka golv. Skönt att det är gjort så kan jag koncentrera mig på resten.

Har bestämt att servera skagenröra i tunnbrödkorgar som förrätt. Vet att jag för många år sen köpte såna tunnbrödkorgar färdiga. Tror ni jag hittade några nu då? Nej, icke sa Nicke. Okej, vet att det går att göra själv. Sagt och gjort. I går kväll kokade jag upp vatten i en kastrull, la ett galler ovanpå och sen en hård tunnbrödkaka på gallret. Meningen var nu att ångan från vattnet skulle göra tunnbrödet mjukt så jag sen kunde böja det över ett glas och få fina korgar. Det tog EVIGHETER! Envis som en gris är jag så jag skulle bara ha dessa förb korgar. Då kommer mannen in: Du det går nog lättare om du lägger ett lock ovanpå brödet så det ångas från två håll. Då går det nog fortare. Kan säga som så att den första jäkla korgen tog nog minst en halvtimma att få till och sen efter makens lilla tips så visp hade jag gjort alla korgarna. Typiskt, typiskt att jag inte kom på det själv utan att det var min man som visst han klarar sig i köket men hallå, det är jag som är proffset!! Skit the same, nu har jag snygga tunnbrödkorgar att servera förrätt i!

Annars är det väl inge särskilt tror jag. Solen skiner här och det ser ut att vara kanonväder ute. Synd att jag jobbar då…

Önskar alla en härlig fredag och en underbar helg! //  Kram

 

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Härliga Fredag är här igen!

  1. Tootsie skriver:

    Här bjuder morgonen på jämngrått väder, men ska visst bli bättre i morgon! Ha en fin fredag och hoppas att det blir en trevlig sammankomst i kväll!
    Kram

  2. Bara hoppfull skriver:

    Det där med tunnbrödkorgar har jag aldrig fattat riktigt. Ska man äta dem också, eller är de bara till för att vara snygga..? Det ser coolt ut och jag gillar tunnbröd så jag röstar för att äta upp dem!

  3. ulli skriver:

    Men du fördelen med att ha främmande på fredagen är att helgen är fri sedan. Så tycker i alla fall jag. Åh du alla vet så kraven på det perfekta hemmet är inte lika stort en jobbdag heller… Kram

Kommentera

