Måndag och ny vecka!

Har skrivit det förr men skriver det igen. Fattar inte var veckorna tar vägen och ännu mindre var helgerna tar vägen. Dagarna bara springer iväg känns det som. Det är ganska skönt i veckorna men helgerna önskar man att tiden kunde stå lite mer still. Hinner ju ingenting!

Var ju på We Will Rock You (Queensmusikalen) i fredags. Den var bra. Själva storyn är ganska banal. Blir väl så när man ska försöka få ihop en berättelse som stämmer in med låttexter som är skrivna i nåt helt annat sammanhäng. Imponerande ändå att det går att få ihop. Det som var bäst var förstås musiken. Bandet var suveränt. De två som hade huvudrollerna var fantastiskt duktiga. För mig helt okända namn. Hittade en recention och här kommer ett urklipp ur den:

 

We will rock you är musikalen baserad på några av de många hitlåtar från brittiska bandet Queen. Dom bildades 1970 och blev med sin karismatiske frontfigur och sångare Freddie Mercury ett av hemlandets mest inflytelserika band, kända för sin musikaliska mångsidighet och sin förmåga att få med sig publiken under konserter.
   Vilket perfekt underlag för att skapa en musikal, tyckte Ben Elton och skrev en fiktiv historia utifrån musiken som utspelar sig ett par hundra år in i framtiden. Anders Albien har på ett häpnadsväckande sätt översatt och anpassat text och dialog till nutid och Sverige. Det är fyndigt och en och annan känga delas ut.

På planeten Ga-Ga styr Killer Queen (Tina Leijonberg) invånarna med järnhand. Alla tänker lika och ingen får för egen maskin utöva musik. Men det finns några som sticker ut. Galileio (Bruno Mitsogiannis) citerar ofrivilligt låttexter som han får via drömmar och plötsligt tar olika rockposer över hans kropp och han far omkring virvlandes, juckandes och headbangandes.
   Legenden säger att någon gömt undan instrument på planeten E-bay (jorden) som bara uppenbarar sig för den utvalde. Rebellrörelsen Bohemians ledare Brit (Henrik Orwander) inser snart att Galileio är mannen som ska återföra rocken till världen.

Alltså den här Bruno Mitsogiannis var helt fantastisk. Spelade ingen roll om det var smäktande ballader eller värsta rocklåtarna så klarade han det med bravur. Skitbra var han!

Vi gick på föreställningen som började redan klockan 17 men eftersom vi var hungriga då och inte ville vänta med att äta till efteråt (den höll på nästan tre timmar) så hamnade vi i baren på Hasselbacken. Där hade de en liten barmeny och vi tog oss en varsin hamburgertallrik. Går inte att jämföra med Donken eller Max… Ett glas rött till det och vi mådde ganska bra. Hann även med en drink innan det var dags att gå tvärs över gatan till Cirkus där musikalen spelas. Så sällan jag beställer en drink ute, det var väldigt gott! Nöjda och glada tog vi sen pendeltåget hem till ”byhålan” igen!

Resten av helgen har gått åt till en massa ”måsten”. Hade bakdag i lördags (tror det är nån som fyller år imorgon, jag?!) och igår var jag bara tvungen att ge mig på några fönster som såg bedrövliga ut. Hatar, hatar, hatar att putsa fönster!! Är kass på det också så jag vet inte om de blev så mycket bättre efteråt och ändå så efterputsar jag alltid med tidningspapper… Nästa gång det är dags ska jag starkt överväga att bjuda hem Rut!

Har ni nåt kul på gång i veckan? Själv har jag ju då födelsedag imorgon och Zumba på onsdag och sen ska jag på Ladies Night på lördag. Tror det blir en ganska bra vecka!

Tjingeling!

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Måndag och ny vecka!

  1. paulina skriver:

    Tack för tipset. Jag var tvungen att leta upp honom på Youtube och lyssna. Oj oj.

  2. Bara hoppfull skriver:

    Värst vad du är ute och rör på dig 🙂 Men det är kul. Ska också söka upp herr Bruno (känner igen namnet som sjutton…) på youtube.

    Jag hoppas du får en underbar födelsedag imorgon!!

  3. Sahra skriver:

    Grattis på födelsedagen. Hoppas du blir ordentligt firad med massor av uppmärksamhet och gott att äta och kanske en och annan present och mycket kärlek. Kram/S

Kommentera

