Fredag och ingen utdragen tand…

Ha, det blev inte någon tandutdragning hos tandläkaren igår. Fick en offert i februari med ett pris på att dra ut tanden och sen göra en bro/brygga. Det skulle kosta 7.200 kr vilket är galet mycket pengar men eftersom tanden är den första kindtanden/tuggtanden eller vad det heter så vill jag ju inte ha en glugg där för jag tror det syns. Ok, det får väl kosta då. Så igår när jag kommer till tandis så börjar hon prata om att det är nya regler som gäller på Försäkringskassan och vad de går in och subventionerar och inte. Mitt fall subventioneras såklart inte och mitt lilla tandäventyr skulle gå loss på ca 18000,- Alltså inte de 7200 som jag fått offert på utan drygt 10000 till. Suck och ännu mera suck. Hade tanden varit normal så hade en rotfyllning och en kompositkrona varit ett alternativ men eftersom tanden är mer eller mindre död så rekommenderar hon inte det. Det hon kunde göra just nu och vilket hon också gjorde var att slipa ner kanterna på tanden (det som var kvar) och sen fylla igen den. Det kanske håller ett par år eller så men då har jag tid på mig att dels spara pengar och sen som hon sa så kanske FK har ändrat sina regler igen då… Slapp bedövning och slapp undan med 820,-

Nu, slut på tandskriverier, jag lovar…

Fredag och mannen kommer hem från sin kurs men drar direkt till Stockholm för att se Sverige-Ungern i fotbollens EM-kval. Det är bokat sen långt tillbaka och var en födelsedagspresent till en kompis till oss så jag får längta några timmar extra innan han kommer hem 🙂

Ska väl baka och förbereda lite inför konfirmationen nästa helg annars är helgen öppcn.

Ska inte bjuda på denna tårta. Det är en av de tårtor jag gjorde till min systers bröllop:

Nu önskar jag alla en underbar helg!

Undrar varför jag skrev med orange text, jag som inte ens gillar orange nåt vidare…kanske är hösten som påverkar mig…

Om kakaobonan67

Jag heter egentligen Pia men har kallar mig för Kakaobönan för att jag älskar choklad. Det är väl därför jag också ständigt brottas med några överviktskilon... Förutom choklad så älskar jag också min familj som består av en man (som jag varit gift med i 24 år) och två barn. Eller barn och barn, stora barn. Sonen är 22 och dottern är 20 år. Mina barn är de bästa man kan ha! Jag bor på landet i ett gult gammalt hus och det är också ett av mina intressen. Huset. Jag gillar att pyssla och fixa hemma, att med små medel förändra inredningen efter årstid och humör. Ett annat intresse är förtäring av diverse saker. Förutom choklad då, god mat, gott vin, fikabröd tex. Min blogg handlar om lite av varje, avhandlar inga stora viktiga saker utan lite smått och lite gott! Välkommen!
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fredag och ingen utdragen tand…

  1. Tootsie skriver:

    Tack snälla för fin kommentar!
    Det var ju positivt både med tanden och kostnaden, ibland blir man väldans glad över sånt!
    En härlig helg till er också! Kramar Helen

  2. Channal skriver:

    Wow så duktig du är! Verkligen jättefina tårtor! Du får visa bild på konfirmationstårten sen. Ha en skön helg! Kram Anna

  3. Bara Hoppfull skriver:

    Vad jobbigt! Att gå och peppa sig själv inför en tandutdragning – så blir det inget… Men 18000 är ju ingen lek, alltså… Hoppas den håller sig frisk många år nu.

    Och nej, inte hört nåt 😦

  4. Sahra skriver:

    Fixa i Thailand!!! Bra läkar/tandvård och mycket mycket billigare. Svågern gör sånt när dom åker. De har lgh i Bangkok så de åker ganska ofta och då passar dom på att fixa dyr tandvård och glasögon och sånt. Pappa också. Han skulle aldrig ppröjsa här hemma. Jaha. Ja det var ju inte så kul. Fin tårta. Du är så duktig. Jag tror du får bjuda hem mig och V så vi får ta del av dina kulinariska färdigheter. Kram/S

  5. ulli skriver:

    Nämen det är ju inte klokt, väntar själv på kallelse och skall väl höra om en eventuell skena så jag slipper gnissla tänder… Ha en bra hel och tack för bilderna!
    Kram
    Ses nästa helg

  6. habibijessie skriver:

    Men va fan…. 18000? Det är ju helt sjukt. Men kanske kan du då ha en anledning som Sahra sa att åka till Thailand på semester och fixa tanden.

    kram, Jessie

  7. fialia skriver:

    Polen har duktiga o billiga tandläkare. Kolla på nätet.
    Hahaha ja orange?
    ha de Fia

Kommentera

